Nu skal jeg selv stå for danskundervisningen. Jeg forbereder.
Jeg har af min praktiklærer fået anvist to sæt materialer, som hun netop er gået i gang med.
I det ene materiale er der forskellige historier med alsidige opgaver tilknyttet. De har læst historien, og jeg vil som udgangspunkt gøre meget ud af bøjning af navne- og udsagnsord.
Jeg vil udarbejde et skema, hvor de skal udfylde de tomme pladser. F.eks.
Ubestemt – Bestemt – Ubestemt – Bestemt
Ental Flertal
Veninde – Veninden – Veninder – Veninderne
Pige – Pigen – Piger – Pigerne
Og så 12 ord nedad.
Jeg vil efterlade 3 ord i hver linje, således at de, hvis der står “piger” under “ubestemt flertal” selv skal regne ud, hvad der skal står på de andre tre pladser.
For at forberede dem til dette, vil jeg udarbejde nogle brikker, med 12 ord, hvor alle fire bøjninger af ordet står på hver deres brik.
Jeg breder alle brikkerne ud på bordet, hvorefter de en efter en skal gå op og trække et ord, gå op til tavlen, hvor jeg har tegnet et skema, som de skal sætte deres ord ind i.
Derefter vil jeg gøre det med udsagnsord med endelserne -te og -de.
Grundform – Nutid – Datid
Hente – Henter – Hentede
Tabe – Taber – Tabte etc.
Dernæst fortsætter vi med ureglmæssige udsagnsord som feks.
Ligge – ligger – lå.
Se – ser – så
Vil – ville – vil
Kunne – kan – kunne etc.
Ingen kommentarer endnu