Anden uge i praktik - flytningebørn og en, der ikke kan et ord dansk.

Nu skal jeg endelig snart undervise i idræt.

Vi har nu endelig fastsat mit skema, og det har frigivet to lektioner med sprogbørnene på “hold 2”.

Derfor skal de nu hver tirsdag have to lektioner idræt i skolens gymnastiksal. Jeg har lavet en seddel, som børnene skal have med hjem til deres forældre, hvor der står, at de skal huske idrætstøj og håndklæde. Da børnene kommer fra troende hjem, skal de formentlig bade i undertøj, og jeg er spændt på, om det skaber problemer, hvis der feks er børn, der har glemt de fornødenheder, der kræves. Havde det været danske elever, var man ikke kommet udenom et bad i min undervisning, men jeg kommer nok til at slække på mine krav herom, hvis der er nogle elever, der har glemt “badetøj”.

Jeg er spændt på at have holdet i idræt, da jeg egentlig endnu ikke har undervist alene i idræt før. Den første gang vil jeg lave en redskabsbane, da redskabsgymnastik indeholder helt særlige muligheder for at lære at tumle sin krop. Idrætssalens faste redskaber – ribbe, bomme og ringe – samt fjedrende afsætsredskaber og bløde skumredskaber giver mulighed for alsidige kropslige påvirkninger. Jeg ved, at der på holdet er flere elever, der spiller fodbold og kommer fra frikvarter svedige, fordi de har tonset rundt. Jeg vil gerne udfordre dem, der ikke er vant til at “vende bunden i vejret”, og vil bruge de første lektioner på at se, hvor fortrolige eleverne er med deres krop og redskaberne generelt.

Under faget idræts færdigheds- og vidensmål (efter 5. Klassetrin)
skal eleverne inden for ”Alsidig idrætsudøvelse”
anvende grundlæggende sammensatte bevægelser i praksis såsom:

Anvende grundlæggende teknikker inden for redskabsaktiviteter
Opnå viden om grundlæggende teknikker inden for redskabsaktiviteter
Udføre sammensatte bevægelser i redskabsaktiviteter
Opnå viden om sammensatte bevægelser i redskabsaktiviteter

At deltage i enkelte modtagninger
Opnå viden om modtagningsteknikker- og greb

Med hensyn til deciderede spring og modtagninger, (anført med kursiv) skal jeg have undersøgt, hvorvidt det er tilladt på skolen. Jeg har ladet mig fortælle, at det på skolen ikke er tilladt, da skolen angiveligt ikke skulle have forsikringsdækning, hvis der skulle opstå uheld. Jeg vil derfor som udgangspunkt anvende en legende og undersøgende tilgang, for derefter at bevæge mig over i den sportslige, færdighedsorienterede tilgang, dog uden selve springet på trampolin. Jeg vil arbejde med bestemte kropspositioner, bevægelser i bestemte positioner og bevægelser fra en position til en anden, som skal være på plads, før springet kan udføres.
Eksempelvis skal håndstandsstillingen være korrekt, før kraftspringet lykkes. Hvis disse grundpositioner indledningsvis automatiseres, og dermed bliver en del af kroppens bevægelsesrepertoire, har eleven ”skudt en genvej” til at knække koden for springet. En tilgang til redskabsgymnastikken og dens mål kunne altså være at bevæge sig fra:

Leg – Grundpositioner – Spring

  • Nu har jeg undersøgt det grundigt, og eleverne må gerne hoppe i trampolin – uden rotation – og med modtagning. Så det gør vi. Jeg har trampetbevis. Dermed kan jeg gennemføre følgende læringsmål:

    Læringsmål station med springbræt:

    For denne station kan tilknyttes følgende læringsmål:

    Eleverne kan:

    • udføre grundlæggende gymnastiske færdigheder i tilløb, afsæt, svæv, landing samt vægtoverførsel
    • udføre simple balancer og krydsfunktioner
    • vise fortrolighed med bløde, hårde og faste redskaber
    • anvende kropsspænding og afspænding i forbindelse med gymnastiske færdigheder

    Materialer: Springbræt, rullemadras, nedspringsmadras/nedspringsmåtte og buk

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Anden uge i praktik - flytningebørn og en, der ikke kan et ord dansk.